Human Audio utat mutat. Egy olyan útra indulhatunk, amely hangzásvilágok között vezet, de egy teljesen ismeretlen univerzumban végződik.

Egy örök jegyet jelent erre az utazásra, ahonnan soha nem akarunk visszatérni.


A csapatról

Elhivatottan keressük a legjobban kiegyensúlyozott audió megoldásokat. A természetes összhanot belső és külső között, segítségül hívva többek közt a legtisztább és legstabilabb független, belső tápellátást és a legnemesebb alapanyagokat.

Sileo-b1

A fejlesztés lépéseinek kontrollálásához folyamatosan komoly zenészek és operaénekesek segítségét kértük, többek közt saját felvételeikkel is hallgatva.

Design

(Felvetődhet a kérdés, vajon létezik design és high-end együtt?) 

Látszólag két ellentétes dologról van szó. Egyik oldalról ott van egy mérnöki szemlélet, ami szerint mindent a hangminőségnek kell alárendelni. Az esztétikai szempontok lényegtelenek. A forma, az egyes alkatrészek, a befoglaló doboz alakja, mérete csak mérnöki döntések eredménye lehet, esztétizálásnak helye nincs. Gyanús minden formai döntés, stilisztika. Ez igaz, de a másik oldalról ott tamáskodik a designer.

Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a high-end berendezéseknek is részévé kell válni egy otthonnak, sőt, legtöbbször a nappalink legkiemeltebb pontjára fog kerülni. Gazdájuk dédelgetett kedvenceként, nagyapáink szépen politúrozott világvevő rádiója helyére kerül majd.  No meg, a külső kivitelnek is illene tükröznie azt a gigászi erőfeszítést, amely a belső megalkotásakor gyülemlett fel egy-egy ilyen tárgyban.

A megoldás, vagyis a közös nevező a minőségben van. A minőség nem esztétikai fogalom, és nem lehet függetlenül csak a gerjesztett hangra alkalmazni. Az igazi minőség mintha egy burok vagy aura lenne, ami körülveszi a tárgyakat. Az építészek nem azt mondják kedvenc épületeikre, hogy szépek, hanem hogy jók. Vagyis minőségük túlmutat a látványon. A funkcionalitás, a logikus felépítettség, a szerkezeti tisztaság, a logikus, gazdaságos építhetőség mind része az építészeti értéknek. És ez igaz akármilyen, látszólag tisztán mérnöki létesítményre is, mint a hidak, hűtőtornyok, vagy bármilyen ipari létesítmény, melyek szinte magukra húzzák az esztétikát, ha logikus tiszta szerkesztéssel bírnak.

Ha ez így van, akkor mi keresni valója van egy high-end fejlesztő csapatban a designernek!? Csak logikus tiszta mérnöki döntéseket kell hozni, és ha minden működik, akkor a tervezett tárgy nem csak jó lesz, hanem úgymond szép is. Ez igaz, de nehéz kikapcsolni az elektromérnökök döntéshozatalaiból  az esztétikai igyekezetet, amit leginkább egy vizuális szakember tud kordában tartani, ezen kívül a folyamatok felgyorsíthatók, ha egy másik gondolkodásmód is jelen van az összeszerelhetőség, gyárthatóság, stb. tervezési szempontok figyelembevételénél. A designernek itt más szerepe van mint általában. Nem stiliszta, nem az a feladata, hogy kitalálja milyen a forma, hanem hogy feloldódjon a fejlesztő csapatban. Egy emberként éljen át velük minden apró műszaki problémát, finoman terelgesse a tervezés teljes folyamatát már a legelső ötletektől fogva, de jelenléte észrevehetetlen legyen. Fontos, hogy ő is megszállottan rajongjon a zenéért.

A Human Audio termékek tervezésekor nagyon sokszor esett szó a régi hangszerek szépségéről, melyeknek formai kialakulását csak a velük keltett hangok befolyásolták, alakjuk évszázadokon keresztül csiszolódott. A hangszerkészítő mester – akit nevezhetünk művésznek – díszítő kedvét, csak egyes hangszerfejek megfaragásánál, vagy különleges festésben élte ki, de ezekre is mindig erősen hatással volt a kor és hely stílusa, ezért csak finom gesztusok formájában éltek tovább.

Göde András
– designer –